7 Nisan 2019 Pazar

aynalanma... üzerine sosyal medya

Bebek kendini bütün olarak algılayamaz ve diğerinin (bakım veren-anne) ile aynalanarak kendisini tanımlar... bebek yaptığı hareketlere verilen cevaplara göre kendini şekillendirir ve zamanla içselleştirir.

burada ki içselleştirme ( 1. ve 2. aynalanma dönemlerin de ) optimal ( travma yaratmayan ) kırılmalarla gittiği sürece sağlıklı bir içselleştirme gerçekleşir lakin bazı durumlar da anne ile ayrışamaz ve anneyi uzantısı olarak görmeye devam eder, füzyon oluşur. bu narsistik kişilikler de görülür ama konumuz bu değil...

bebek anne tarafından sağlıklı aynalanırsa, bedensel ve ilerleyen zamanlarda ruhsal bütünlüğünün farkına varır ve ayrışma bireyselleşme kolaylaşır. ben ve annem ayrı bireyleriz.

1. cil ve 2. cil aynalanma da eksiklik varsa, ergenlikte akran aynalaması ile bunu tamamlarız. ergenlik yeniden doğuştur ki burada kişi kendini yeniden tanımlar ve eksiklerini tamamlayabilir. 

gelelim sosyal medya da kişilerin kendilerini beğendirme çabalarına... 
bir ölçüde narsizm gerekli ve önemlidir ancak nicelik olarak artması, nitelik olarak da ihtiyaçlarımızın doyurulmadığı ve zamanın da doğru aynalanamadığımız anlamına gelir ve kişi diğerlerine beni tanımla, beni aynala, bana beni anlat, beni onayla der.

like lar da bu işe yarar... 70 yaşında bir kadının gençlik resmine aldığı like artık onda olmayan güzelliğinin onaylanması demektir.. bu daha ağır bir durum elbet...

ama şu... yazdığım yazılar ya da yaptığım ve sosyal medya da paylaştığım resimler kaç like almış diye göz atmak yeteri kadar bir narsizmin tezahürü olabilir.. burada önemli olan uçlarda salınmamak... yani aşırıya kaçmamak... aşırıya kaçılıyor, kendimizi olduğumuzdan farklı tanımlıyor ve bu füzyon tanımlamanın onay alması ile ben oyum onayını aldığımızı düşünüp, daha da vahimi içselleştiriyorsak film kopmuş demektir.
hepimizin içinde beğenilmek isteyen bir çocuk var ama sağlıklı birey o çocukla oynamaya devam ederken, artık bir yetişkin olduğunu bilendir.
Uzm. Psk. Esra Erdogan

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder