3 Nisan 2018 Salı

ÇOKLU ZEKA 9

BÖLÜM III SONUÇ ve ÖNERİLER Çoklu zekâ kuramının sınıflarda öğrenme ortamlarında kullanılmasıyla beynin hem sağ hem de sol lobu aktif hale getirilir. Bunun sonucu da insan beyninin kullanım yüzdesi artar. Beynin aktif olarak kullanıldığı ortamlarda öğrenciler, yüksek düşünme becerileri geliştirir, öğrencilerin hayal güçleri zenginleşir ve öğrenme etkinliği artar. Çoklu zekâ kuramının eğitim ve öğretim ortamlarında kullanılması 21. yüzyılda toplumsal gelişmeler için bir başlangıçtır. Çünkü çoklu zekâ kuramı, kişisel farklılıkların geliştirilmesi için önemli bir araçtır. Aşağıda günümüzde kullanılmakta olan çeşitli çoklu zekâ çeşitlerinin eğitime nasıl uyarlanabileceği ve öğretimde nasıl kullanılabileceğine dair tarafımızdan hazırlanmış örnekler verilmiştir; Bütün bu verilerin ışığında örnek teşkil etmesi açısından tarafımızdan ‘’Ağaçlar, Mesleklerin Tanıtımı, Matematikte Toplama-Çıkartma-Çarpma ve Bölme Kavramları‘’ konusu ile ilgili bir de yazılı doküman hazırlanıp, tablolaştırılmış ve uygulamaya hazır halde sunulmuştur. Bu konu örnek niteliği taşımakla birlikte ÇZK na göre derslerin işlenebilirliğini göstermesi açısından önemli bir niteliktedir. Eğitim programlarını hazırlayan meslektaşlarımızın her ünite için uygulayabilecekleri ve tüm zekâ alanlarını kapsar nitelikte şablona edilmiş olması yeni çalışmalar için önemli görülmektedir. ÇZK na göre tarafımızdan hazırlanmış konu örneklerini sonuç bölümünde vermeyi uygun görmemizin sebebi, bütün bu bilgilerin pratikte nasıl dokümanlaştırılıp, kullanıma uygun hale getirilebileceğini gösterebilmek amacı taşımaktadır. ÇZK na göre tarafımızdan hazırlanmış örnek konu anlatımları aşağıdaki gibidir: Hayat bilgisinde ağaçların ÇZK ya göre öğretilmesi Çocuğun ağaca dokunması (bedensel-kinestetik), ağaçların rüzgâr da çıkardığı sese odaklanması ve aynı sesi taklit etmesi (müziksel-ritmik), bir ağaç olduğunu hayal ederek kendi ile ilgili minik bir öykü yazması sözel-dilsel ve içsel) ve arkadaşları ile paylaşması (kişiler arası), renkli bir ip ile çevirdikleri bölgelerde ki ağaçları saymaları(görsel-uzamsal) ve bir kâğıda yazmaları(mantıksal-matematiksel), her çocuk için belirlenen bölgedeki ağaçların birbiriyle toplanması işleminin her bir öğrenci tarafından yapılması (mantıksal-matematiksel ve kişiler arası). Çocuklar tarafından getirilen fidelerin toprağa ekilmesi ve ağacın kök, gövde, yapraklardan oluştuğunun öğretilmesi (doğa zekâsı). Çocukların bunların hakkında dokuları, kokuları gibi ne hissettiklerini söylemeleri, fidanları ektikten sonra, onlarla ilgili bir şarkı uydurup, bu minik şarkıyı o günün anısına ve fidanlar için hep beraber okuyabilmeleri(müziksel-ritmik, sosyal zekâ ve içsel zekâ). Her çocuğun ağacın bir kısmı olacak şekilde yere yatarak sıralanmaları; Ahmet kök, Selma gövde, Nuray yapraklar gibi(sosyal -görsel uzamsal). Bu egzersiz üçlü gruplar halinde her çocuk için uygulanmalıdır. Ve diğer çocuklarında kendi bakış açılarından onları resimlemeleri, kâğıdın bir bölümünü de gerçek ağacı çizmek için kullanarak bir pano oluşturmaları (görsel-uzamsal) istenebilir. (Şekil 3) Mesleklerin Tanıtılması: Doktorluk:  Sözel-Dilsel Zekâ: Grip oluğumuzda hepimiz doktora gitmişizdir. Bununla ilgili minik anınızı yazarak gelin denir ve çocuğa sınıfta bu anı anlattırılır.  Mantıksal-Matematiksel Zekâ: Çocuk neden hasta olmuş olabilir ve neler yapsaydı hastalanmazdı sorusunun cevapları tartışılır.  Görsel-Uzamsal Zekâ: sınıfa steteskopu ve beyaz önlüğü ile gelen doktor mesleği ile ilgili bilgi verir.  Bedensel-Kinestetik Zekâ: Bir öğrencinin doktor, diğerinin hasta olması ve sonra ikisinin yer değiştirebileceği bir mini piyesin oynanması.  İçsel Zekâ: Çocukların doktorluk ile ilgili ne düşündükleri, doktorluğun nasıl bir meslek olduğu ile ilgili geri bildirim vermeleri ve doktor ve hasta olarak yer değiştirdiklerinde ne hissettiklerini söylemeleri. Şekil 3 Ağaçların ÇZK na göre anlatılması  Doğa Zekâsı: Çocukların doğadan kendi topladıkları ve/veya aktardan aldıkları hastayken kullandığımız şifalı yiyecekleri sınıfa getirip, tanıtmaları.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder