SAVUNMA MEKANİZMALARI
SAVUNMA MEKANİZMALARISavunma mekanizmalarının kullanım amacı yaratıcı uyum
sağlamak, güçlü ve tehdit edici bir duygudan kaçmak veya denetim altına almak,
özsaygıyı sürdürmektir.Bireysel savunma tercihlerimiz; erken çocuklukta
yaşananların doğası, ebeveynlerin aktardıkları veya öğrettikleridir.İlkel savunmalar:
- Kendilik
ile dış dünya arsındaki sınırların belli olmadığı dönemle alakalı
- Gelişimin
dil öncesi dönemiyle bağlantılı: bu dönemde gerçeklik ilkesi henüz
kazanılmamış, kendiliğin dışındaki kişilerin ayrı olma hali bebek
tarafından henüz anlaşılmamıştır.
İkincil (olgun) savunmalar:
- İçsel
ve dışsal sınırlar belirlenmiştir.
- Gerçeklik
ilkesi doğrultusunda, kendiliğin dışındaki kişiler ayrı ve sabit olarak
algılanabilir.
- Bu savunmalar
herkes de bulunabilir. Patolojik olan ilkel savunmanın bulunması değil,
gelişmiş savunmanın bulunmamasıdır.
İLKEL GERİ ÇEKİLMEBebek aşırı uyarıldığında veya
sıkıntı yaşadığında uykuya dalacak yani farklı bir bilinç durumuna geri çekilecektir
(otomatik ve kendini koruyucu)Aynı süreç yetişkinlerde, sosyal
ve kişilerarası durumlardan endişe nedeniyle çekilip, fantazi dünyalarına
döndüklerinde gözlemlenir.Erken dönem nesne ilişkilerinde
işgal veya nüfus edilme deneyimleri bu yolu pekiştirebilir. Dış dünyayı sorunlara yol açan ve duygusal
açıdan zorlayan bir alan olarak görebilir, zengin bir
fantezi
dünyasına sığınabilirler. Başka yollardan duygusal yardım
ve destek bulamazsa, duyguları tanımlamak ve ilişki kurmak onun için gittikçe
zorlaşır ve şizoidi çekirdeği aktive olabilir.Bu durumda çarpıtılma azdır;
kendilerini dünyayı yanlış anlayarak değil dünyadan kendi iç dünyalarına çekilerek
teskin ederler.Sanatçılar, yazarlar gibi özgün
yorumlar yapma yeteneği olan kişilere günlük hayattan çekilip, ayrı durabilmenin
getirisidir.
İNKAR
Olanı kabul etmeyi reddetmek,
bebeğin acı veren deneyimler karşısında kullanabileceği bir diğer yoldur ve Narsistik
döneme ait arkaik bir sürecin gölgesidir.“Olayı kabul etmezsem, olmamış
olur”- kimi felaketler karşısında hepimizin gösterdiği tepkiHer zaman her şeyin iyi olduğuna
ısrar eden Polyanna gibi.İNKÂRI KULLANMANIN OLUMLU
YÖNLERİ:Olağanüstü, kriz ve acil
durumlarda hayat kurtarıcı olabilir- Örn; Savaşlar dehşet verici koşulları inkâr
edip, kendilerini ve arkadaşlarını kahramanca kurtaran insan hikâyeleriyle
doludur.OLUMSUZ YÖNLERİ ise;
Ölen çocukları ile ilgili genetik
danışmanlık almayı, yas tutmayı reddeden aile;
sosyal içici olduklarına ısrar eden alkolikler; ehliyetlerini iptal
etmeyen yaşlı kişiler, eşlerinin istismarını tehlikeli görmeyen kadınlar... TÜM GÜÇLÜ KONTROL Yine
primer narsistik döneme ait bir süreç- bebek dünyanın ve olayların kaynağını
kendin de görür. - acıktı ve beslendiyse bakım veren tarafından, kendisinin
sihirli bir yolla bunu sağladığına inanır. Yine dil öncesi döneme ait ve
bebekte ben ve öteki ayrımsallaşmamıştır. Bebeksi ve gerçekdışı fakat
normal gelişimin de bir parçası- daha sonra bakıcılara atfedilen tüm güçlülük
döneminden, hiç kimsenin tüm güçlü olamayacağı gerçeğine doğru (olgunlaşma)
geçilir.Gücünün sınırsız olmadığına
ilişkin yetişkin duruşun önkoşulu -paradoksal olarak -bebeklikte kendi ve
bakıcılara atfedilen tüm güçlülüğe ilişkin uygun gelişimsel yanılsamaların yaşanmış
olmasıdır.Örgüt liderleri (politika, askeri
meslekler), reklam, eğlence, satış meslekleri / Kumarbazlar.
İLKEL İDEALİZASYONKendiliğin tüm güçlü olduğuna
ilişkin fanteziden (primer narsistik dönemde) tedricen bakıcıların (ebeveynlerin)
tüm güçlü oldukları fantezisine geçilir.Çocuklukta yoğun korkulara karşı
rahatlama yolu; tüm güçlü bir yetişkinin her şeyin sorumluluğunu
üstlenebileceği inancıdır.Normal İdealizasyon
Olgun sevginin temel unsurudur
hepimiz bağlı olduğumuz kişileri aşırı değerli görme ihtiyacını hissederiz.Bazı kişilerde bebeklikten sonra
değişime uğramadan devam eder- içsel dehşet duygusuna karşın, tüm güçlü, harika
bir ötekiyle psikolojik kaynaşma yoluyla güvende hissetmek. Bağımlı olmakla
doğru orantılı (en iyi doktora gitmek, en iyi eşe sahip olmak gibi)Narsistik kişilerde çok fazla
görülür ve özsaygı oluşturma çabasını bozar ve engeller. Gerçek kendilik kabul
edilmektense, sürekli mükemmelleştirmeye uğraşır.İLKEL DEĞERSİZLEŞTİRMEBağlandığımız kişileri aşırı
değerli konumlarından aşağı çekme eğilimi ayrılma- bireyleşme sürecinin önemli
parçası (ergenlik, evden ayrılma; S. Aktar)Diğer yandan, aşırı idealize etme
ihtiyacının sadece kaçınılmaz diğer yüzüdür: hiç bir şey mükemmel olmadığından
aşırı idealizasyonun sonucu hayal kırıklığıdır.Her şey karşıtı ile bakidir ve idealizasyon
ne kadar abartılı, yanılsama ne kadar büyükse değersizleştirme de o kadar sert
olur.Narsistik kişilerle terapide
duyulan büyülü hayranlık yitirildiğinde aniden kopma yaşanır. Ayrıca terapistin
üstünde de sürekli olağanüstü performans gösterme baskısı oluşturur ki bu
tuzağa düşmemek gerekir.“Bu doktor eşimi kurtarabilecek
tek doktordur” diyen kişi, başarısızlık halinde doktora öfke ve hınç duyacak,
dava açmaya kalkacaktır.Sevgiliden sevgiliye koşanlar…
Başta sevip yücelttikleri aşkın sıradan bir insan olduğunu anladıklarında
yerden yere vurabilirler.YANSITMA, İÇE ATMA, YANSITMALI
ÖZDEŞİMKendilik ile dünya arasında
psikolojik sınır yoktur- bebeklikte deneyimlerin içeriden mi, dış kaynaklardan
mı geldiğine ilişkin bir duygu gelişmemiştir- ayrımlaşmamışlık dönemiYansıtmada içsel olan, dışsal
kaynaklardan geliyor olarak yanlış anlaşılır.Olgun biçimlerinde empatinin temelidir.Diğerinin öznel dünyasını anlamak
için kendi yaşantımızı yansıtma yeteneğimizi kullanırız, başka biri veya grupla
birleşmek gibi yaşantılar.İmmatüre biçimlerinde
Yansıtılan nesne ciddi şekilde
çarpıtmaya uğrar veya yansıtılan özellik kendiliğin reddedilmiş ve olumsuz
kısımlarından oluşabilir ki bu durumda paranoid bir hal alır.İÇE ATMADışsal olanın içsel kaynaktan
geldiğine ilişkin yanlış algılamaOlumlu biçimlerinde, önemli
başkalarıyla özdeşim kurulur ve kendi içine atılır (çocuklukta)Sorunlu biçimlerinde, en çarpıcı
olanı- saldırganla özdeşim-korku ve suistimal koşulları altında kişilerin
suistimal edenlerin niteliklerini benimseyerek çaresizlikle başa çıkmaya
çalışmaları- Stokholm SendromuYastaki yeri- bağlandığımız
birinin kaybıyla birlikte kendimizin bir parçasının da öldüğünü hissederizDepresyonda içe atılmış ve
kaybedilen nesneden ayrılamıyorsa, kaybedilen nesnenin dışında başkalarıyla
ilişki kurulamıyorsa, tek bağlantı geçmişin artık besleyemeyen kaybolmuş
nesnesi ise (M.Klein ve oğlu)
Kişi kayıp nesneyi içselleştirir. Korumak için dış dünyada ki nesnelerle bağı
koparır.M. Klein; bu iki süreç birlikte
işlediğinde - yansıtmalı özdeşim- kişi kendi içsel nesnelerini diğerine yansıtır
ve sanki o da aynı içe atılmış nesnelere sahipmiş gibi diğerini bu nesnelere
aynı şekilde davranmaya zorlar. EGO BÖLMESİ (SPLİTTİNG)Nesne sabitliği gelişmeden önceki
dönemde çocuklar iç dünyalarını örgütlemek için iyi ve kötü kavramlarına
ihtiyaç duyarlar. Aynı anneyi, doygunluk halindeyken “iyi anne”, engellenme
halindeyken “kötü anne” olarak görür ve hissederler.Bu her iki durumda da yanındaki
kişinin aynı anne olduğu gerçeğini değerlendirebilecek kadar olgunlaşmadığı
döneme ait bir süreç olduğundan kendilik de ya tümden iyi, ya tümden kötü
olarak görülür ve hissedilir.
Örn: Aynı kişi terapistini bazen
mükemmel, bazen ihmalkârlığın ve yetersizliğin canlı örneği olarak görecektir JDİSOSİYASYON (dissociation)Felaketler, dayanılmaz korku ve
acılar karşısında, bedenin dışından kendini izleme deneyimleriÇocuklukta tekrarlanan şekilde
ürkütücü suistimale maruz kalanlar, stresli durumlarda hep devreye girecek
alışılmış tepki olarak dissosiyasyonu kullanabilirler.Acı, dehşet, ölüm tehlikesiyle
karşı karşıyayken, bunlarla ilintili düşünce ve duygularla bağlantısını kesip,
içinde olmaktansa dışında kalmayı tercih etmek (bilinçdışı)Alışılagelmiş bu tepki, gerçekten
risk altında olmadığı durumlarda da otomatik olarak ortaya çıkabilir.İşlevselliğin daha az etkilendiği
başka savunmalar kullanılmaz ise tutarsızlık, yalancılık, başka biriymiş gibi
davranma belirtileriyle birlikte, kişi için yüksek bir bedeli vardır. BASTIRMAÜst düzey savunmaların en temel
olanıdır.S. Freud, kabul edilemez dürtü ve
duyguların bilince gelmemesi ve belli bir mesafede tutulması için olgun
savunmalar arasında koruyucu bir mekanizma olarak mecburi ve en temel savunma
mekanizması olduğunu söyler.Çocuklar, gelişimsel açıdan
normal ancak gerçekleşmesi mümkün olmayan/ korkutucu olan arzuları
bilinçdışında tutmayı öğrenirlerBastırmanın başa çıkma yöntemi
olarak kullanılmasından önce, bir kendilik bütünlüğü ve sürekliliği duygusunun
gelişmiş olması gerekir.Erken dönem deneyimleri kimlik
sabitliğinin kazanılmasına izin vermezse ilkel savunmalar kullanılır.Olgun çeşitleri: travmalar, çocuk
gelişimi ve önemsiz, eğlendirici durumlarOlgun olmayan biçimi ise görevini
yerine getiremediğinde, yaşamın olumlu yönlerinin yaşanmasını engellediğin de,
daha başarılı savunmaları devre dışı bırakacak düzeyde işlediğinde histeri
nöbetlerine sebep olabilir.Üst düzey savunmaların çoğunun
işleyişinde de bastırma vardır.
GERİLEME (REGRESİON)Büyüme ve gelişmenin yeni bir
yetkinlik düzeyine eriştikten hemen sonra, daha önceki bir olgunlaşma evresinin
alışkanlıklarına yeniden tutunma eğilimiGünlük yaşam içinde örnekler-
çocuk gelişiminde gelgitler, M.Mahler- reapproachment- 2.yaşın içinde
bağımsızlık ilan edilirken takrar bağlanma ihtiyacının çıkmasıTedavide; yeni bir duruş, davranışa
cesaret eden kişinin hemen sonrasında eski davranış, düşünce veya davranış
alışkanlıklarına geri dönmesi, yeteneklerini fark eden ve hemen ardından uysal bir
kız çocuğuna özgü davranışlar sergileyen kadın... bu duruma iyi bir örnektir.Bilinçdışı olması şartı var, her
yardım çağrısı gerileme değildir elbette.Somatizasyon da bir tür gerileme
olarak görülebilir.YALITMA (İzolation)Kaygı, acı verici bir deneyimin
duygusal boyutunun, düşünsel boyutundan kopartılarak ayrı hale getirilmesidir.Deneyim bilinçli yaşantıdan
tamamen silinmemiştir, sadece duygusal anlamı kopartılmıştır (disosiyasyondan
daha ince ayrım)Olgun biçimleri: cerrahlar,
askerler, polisler de görülür.Psişik küntlük biçimi; Soykırım
sağ kurtulanlar arasında olağanüstü yıkımlardan bahsedilirken duygusuz
betimlemeler, Depremzedelerde de görülür.Travma yaşanmadığı durumlarda da
görülmesiDüşünsel savunmaların içinde en
ilkeli ve düşünselleştirme, akılcılaştırma ve ahlaksallaştırmanın temel birimidir.Obsesiflerde birincil savunma
mekanizması olarak kullanılır. DÜŞÜNSELLEŞTİRME Bir
durumun derin duygusal anlam ve sonuçlarının bilinçdışına gönderilmesidir.Yalıtmayı kullanan kişi,
duygusunun olmadığını bildirir, düşünselleştiren ise duygusuz bir şekilde
duygular hakkında konuşur. Kızgınlık hissetmenin teorik olarak kabul edildiği,
ancak ifade edilmesinin halen ketlendiği durumdur.Olumlu biçimlerinde; iyi bir Ego
gücünün işaretidir ancak durumun sonrasında duygular iyi işlemlenmiş ve kabul
edilmiş ise…Olumsuz biçiminde; duygusal
anlamda samimiyetsizliği anımsatacaktır (hava raporu okurmuş gibi anlatım).Öncelikli olarak bu savunma
biçimi kullanılırsa; oyun oynamak, cinsellik, şakalaşma, sanatsal anlatım gibi
çok doyurucu, yetişkin baş etme yolları gelişmemiş olacaktır. AKILCILAŞTIRMAİstenilen bir şey elde
edilemediğinde ve geriye bakıp bunun aslında o kadar da önemli olmadığı
sonucuna varıldığındaAesop’un tilki ve ekşi üzüm hikâyesiGünlük yaşamda- alamadığımız evin
bizim için fazla «geniş» olması, olumsuz bir şeyin bize «tecrübe» kazandırmış
olmasıOlumlu biçimlerinde; zor bir
durumdan en az kırılma yaşayarak çıkılmasını sağlar, zeki ve yaratıcı insanlar
da böyle kullanılabilir. Kötü
biçimlerinde; çocuğu dövmenin «kendi iyiliği» için olduğu açıklamasıyla
saldırganlığı akılcılaştırmak
olarak kullanılabilir.
AHLAKSALLAŞTIRMA (Akılcılaştırmanın
yakın akrabası)Akılcılaştırmada yapılana kabul
edilen neden bulunur, burada ise yapılanın “görev”, “ahlaken doğru” olduğunu
hissetmeye yönelik yollar bulunur.Akılcılaştırmada hayal
kırıklığına “tecrübe kazandım” denilir, burada ise “kişiliğim zenginleşti”Sömürgecilerin yağmaladıkları
ülkelere “daha üstün medeniyet” getirmeleri, Hitler, İspanyol Engizisyonu, bir
öğrenciyi eksikleri olduğunda sınavdan geçirmemek için-”kötülük yapmış olurum
ona”Ahlaki mazoşizm’de önde gelen
savunmadır, obsesif-kompulsif kişilerde de çokça kullanılır.Olgun olarak kabul edilse de
terapötik etkiye oldukça kapalıdır. BÖLMELEMEDüşünsel savunmalardan biridirİki çatışan durumun, bilinçte bir
çelişki, suçluluk, utanç, kaygı yaşanmadan, bulunmasını sağlamak için
kullanılır.Uyuşmaz nitelikli iki veya daha
fazla fikir, tutum veya davranışı, çelişkiyi değerlendirmeye almaksızın,
birlikte yaşayıp, yapmakİkiyüzlülük gibi algılanır:
kuralları savunurken, birilerini kayırmak, önyargıları üzüntüyle karşılarken,
diğer yandan etnik şakalar yapmakBununla yüzleştirildiklerinde,
kurtulmak için akılcılaştırmayı yardıma çağıracaklardır.Örn; Evli bir adamla yaşayan
danışanın ( aslında bu tarz ilişkiye karşı ) ‘’o evli değil ki’’ demesi,Hala başkası ile nikâhlı olduğu
anımsatıldığında ama ‘’karısından ayrı yaşıyor’’ demesi gibi… YAPMA BOZMA (UNDOİNG)Tüm güçlü kontrolün doğal ardılı
ve daha olgun şeklidir.Sihirli niteliği aynı arkaik
kökenlere dayanır.Bazı duygulanımları (suçluluk,
utanç) sihirli şekilde silecek bir tutum veya davranışla dengeleme için
harcanan bilinçdışı çabaUtanç veya suçluluk duygularının
farkında olunmadığında ve dolayısıyla bunların sonuçlarına katlanmak da
sahiplenilmediğindePek çok dinsel ritüel de günah ve
suçun kefaretini ödeme çabasıDüşünsel düzeyde olsa bile aynı
kaderi paylaşır- özellikle çocuklarda – düşmanca duygular tehlikelidir-
düşünce=eylem (sihirli niteliği de buradan)Merkezi bir savunma olduğunda –
kompulsif kişilik de kullanılır.KENDİNE KARŞI DÖNDÜRMEOlumsuz duygulanım ve tutumları
dışsal bir nesneye yöneltmek yerine kendiliğe yöneltmekOtorite/ebeveyn konumunda olan ve
güvenliğimiz açısından önemli kişilere karşı olumsuz duygularımızı yöneltmek
yerine kendimize karşı yöneltiriz.Yoğun şiddete maruz kalan hasta
yaşananları kendisinin hırçın çocuk oluşuna bağlar ve “iyi” çocuk olduğu
takdirde ebeveynlerinin sevgi ve koruyuculuklarını alabileceğini düşünür-
yetişkinlikte durumu değiştirmek yerine kendini suçlayarak acı çeker.Olabileceğimizden daha fazla
kontrole sahip olduğumuz yanılsaması yaratır, bu da döngüyü tetikler.OLUMLU biçimiyle, sağlıklı
kişilerde sorumluluk almaya neden olur.Depresif kişiliklerde ve mazoşizm
olgularında- otomatik olarak
kullanılır.
YER DEĞİŞTİRMEFazlaca bir çarpıtmaya
uğratılmadan yaşanan savunmaDürtü, duygu veya davranışın
ilerlediği yönden/nesneden, kaygı nedeniyle, başka nesneye/ yöne
kaydırılmasıdır.Patronu tarafından azarlanıp,
karısına kızan adam, karısının da çocuklara, onların da köpeğe kızmalarıAldatan kocanın masum bulunup,
“öteki kadın’a” kızılması (sonuçlarına katlanamamaktan)Başka alanlarla ilgili kaygıyı,
spesifik, aşırı korku duyulan bir nesneye taşınırsa- fobiIrkçılıkta, örgütlerde, alt
kültürlerde, homofobide - “günah keçisi”Olumlu biçiminde; saldırgan
enerjinin yaratıcı bir etkinliğe, çalışmaya yöneltilmesi… KARŞIT TEPKİ OLUŞTURMABir şeyi daha az tehdit edici
hale getirmek için tam zıddına döndürme; olumsuz duyguyu olumluya, olumsuzu ise
olumluya çevirmek nefretin sevgiye, özlemin küçümsemeye, hasedin beğeniye
dönüşmesi gibi.3-4 yaşlarda görülmeye başlar-
aileye bir kardeşin katılmasıyla birlikte öfke ve kıskançlık bilinçte sevgiye
dönüşür. Reddedilmiş duygunun bir kısmı savunmanın içinden “sızar”- bebeği
sıkarak kucaklamak...Yakın ve yetenekli bir arkadaşını
kıskanmak yerine, gıpta ile bakmak, hayran olmakSaldırgan duygu ve yönelişlerin
endişe verici olduklarında ve kontrolden çıkma tehlikesi gösterdiklerinde sıklıkla
kullanılır.TERSİNE ÇEVİRMEKişiyi özne konumundan nesne
konumuna veya nesne konumundan özne konumuna getirmek.Örn; İlgi ve sevilme ihtiyacı
utanç verici/tehlikeli olarak deneyimleniyor ise başkasına ilgi ve sevgi
gösterip, onun yaşadığı doyumla bilinçdışı özdeşleşerek, kendi bağımlılık
ihtiyacını doyurmak.Güç paylaşımı değişirÇocuk oyunlarında – edilgin –
etken dönüşümü, kurban edilenden kurban edene olarak gözlemlenir.Evlat edinilmesi zor olan
çocukların evlat edinilmesine yönelik çalışmalar yürüten hasta- kendi
kurtarıcı, muhtaç olan ise artık bir başkasıdır.Seans sırasında bizi tedavi
etmeye kalkan, düzeni belirlemeye kalkan danışan JÖZDEŞİM (İdentification)Yaşamın doğal bir parçası (bir
kısmı bilinçdışı)Kaygı, üzüntü, utanç gibi acı
verici duygulardan kaçınma ihtiyacı veya tehdit altındaki kendilik uyumu ve
özsaygının yeniden sağlanması ihtiyacına hizmet eder.
Freud Özdeşimi; Anaklitik-
sevdiğimiz bir kişi gibi olma eğilimi ve Saldırganla özdeşim- korkulan kişi
olmaya yönelik olarak ele almıştır.Özdeşim; Doğal gelişimsel hatta
ki bebeksi biçiminden evrilerek diğerini bütünüyle yutma niteliği olan içe
atmadan, diğerinin özelliklerini seçici olarak, daha incelikli, ayrım yapabilen
kendine katma eğilimine doğru gelişir.İlkel yansıtma sağlıklı kişide
artan bir empati kapasitesine dönüşürken, arkaik özdeşim de kendiliği
zenginleştirmeye dönüşür.En bilinen savunmacı özdeşim;
Oedipus ve saldırganla özdeşimdir.Özdeşim nesnenin özelliklerine
göre olumlu veya olumsuz sonuçları olabilir; bir dönemde ki çatışmayı çözüp,
yetişkinlikte sorun haline getirebilir.
Özellikle kimliğin zorlandığı
durumlarda (ergenlik)Ölüm ve kayıp durumlarında hem
kaybedilen sevgi nesnesi, hem onun yerine geçen kişilerle yaşanacaktır.Hasta terapist arasındaki
özdeşimler de daha yüksek ilişki gösterir.Hastanın terapistle özdeşimin de
onarıcı potansiyeli ön planda tutulup, bu eğilimin abartılması engellenmelidir.EYLEME KOYMA (ACTİNG OUT)İçsel olarak yasaklanmış, sıkıntı
veren, korkulan duygu, düşünce, fantezilerin yarattığı kaygıya hâkim olabilmek
için ortaya çıkan otomatik davranışlarFreud: Acı verici, korkulan
şeylerin üzerinde hâkimiyet kurabilmek için (çocuklukta otorite/ebeveyn
tarafından reddedileceğinden korkulan ihtiyaç ve duygular özellikle)Çaresizliği, korunmasızlığı,
etkisi ve gücü olma deneyimine dönüştürüp, edilgin etkene döndürülür.Bilinçdışıdır, korkutucu,
gerçekleşmesi kompulsif ve otomatiktir.CİNSELLEŞTİRME (erotisation)Bir acting out (eyleme koyma)
biçimiFreud: Cinsel enerji=Libido-
birincil güdülenimSonraki gelişmeler: cinsel
etkinlik/ fanteziler savunmacı şekillerde de kullanılabilir (kaygı üzerinde
hakimiyet kazanmak, özsaygıyı onarmak, içsel ölmüşlük duygusunu dağıtmak vb.)Cinsel uyarılma canlı hissetmenin
güvenli bir yoludur- ölüm korkusu, terkedilme, istismar edilme gibi acı ve
korkutucu duyumlar bilinçdışı olarak heyecan verici duyuma döndürülüp,
hâkimiyet kazanılır.Günlük yaşamda: öğrenim sürecini
(öğretmeni), güç sahibi kişileri erotikleştirme eğilimi vb.YÜCELTMEİlkel dürtü ve ketleyici güçler
arasındaki çatışmalara ilişkin yaratıcı, sağlıklı, sosyal anlamda değerli,
kabul gören, yararlı çözümler bulmak ve o şekilde dışa vurmaktır.Diş hekiminin sadizmi, bir
gösteri sanatçısının teşhirciliği, bir avukatın düşmanını öldürme arzusunu
yüceltiyor olabileceği düşünüldüğünde
En değerli savunma:Sosyal anlamda yararlı kazanımlarBir dürtüyü başka bir şeye
dönüştürerek, israf edilmesi yerine o enerjiyi boşaltır ve homeostasis korunur.Uzm. Psikolog/Psikoterapist Esra
Erdoğan
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder